czwartek, 21 kwietnia 2016

K. Bonda- Maszyna do pisania. Kurs kreatywnego pisania

K. Bonda- Maszyna do pisania. Kurs kreatywnego pisania
Wydawnictwo: MUZA S.A. ‖ Liczba stron: 320 ‖ Rok wydania: 2015

Czy kiedykolwiek zapragnąłeś zostać pisarzem? Masz milion pomysłów i czujesz, że twoja powieść okaże się międzynarodowym bestsellerem? W głowie powstał już zarys. Nie zwlekając ani minuty dłużej, siadasz przy komputerze. Otwierasz program do pisania, opuszki palców zwisają nieruchomo nad klawiaturą i .... Mucha brzęczy w pokoju, za oknem ujada pies sąsiadów, w głowie zapanowała pustka, że od pól godziny wpatrujesz się w białą kartkę z migającym kursor na ekranie komputera. Nic nowego. To częsta sytuacja, która dopada początkujących pisarzy. 


Aby pomoc debiutantom takim, jak ja i ty, Katarzyna Bonda wydała poradnik pt. Maszyna do pisania. Kurs kreatywnego pisania. Pani Bonda uważa, że pisania jak każdego zawodu, można się nauczyć. Maszyna do pisania to kompleksowy kurs kreatywnego pisania, w którym znaleźć można rady dotyczące wszystkich etapów tworzenia powieści: od pomysłu przez warsztat i technikę konstrukcji aż po kształtowanie pisarskiej osobowości autora. Poradnik składa się z 9 rozdziałów, które opisują w szczegółowy sposób elementy składowe powieści. Bonda wyjaśnia w jaki sposób wykreować bohatera, świat przedstawiony, stworzyć dobrą fabułę i dialog. Każdy rozdział zawiera zestaw praktycznych ćwiczeń, które mają pomóc debiutantom w pisaniu. Autorka podpowiada gdzie szukać inspiracji, czy też jak znaleźć swój styl pisarski.



Tak, uczę ludzi pisać. Lubię dzielić się swoją wiedzą, pomagać adeptom, wydobywać ich z odmętów grafomanii. Spokojnie, to nie przytyk, gdyż każdy pisarz jest trochę grafomanem. Nie piszę za moich podopiecznych, nie redaguję, nie narzucam im swojej percepcji świata. Staram się jedynie - jak akuszerka - pomagać w ich "literackich porodach". Bo pisanie książek to nie poezja, gdzie pocałunek Muzy zapładnia twórcę do napisania wiersza, zaś iluminacja jest cenniejsza niż warsztat. Pisanie książek to ciężka, także fizyczna, praca. By napisać kilkaset stron powieści trzeba mieć naprawdę twardy koniec kręgosłupa, a przy tym jednak nadal pozostać artystą. Moim zdaniem to właśnie literatura – a nie film, jak przekonywał towarzysz Lenin – jest królową sztuk. I choć kiedyś sama nie wierzyłam, że to ma sens, bojkotowałam, wyśmiewałam, kpiłam, dziś odszczekuję publicznie: pisania można, a nawet trzeba się nauczyć!.
Katarzyna Bonda



Przyznam się że było to moje pierwsze spotkanie z twórczością Katarzyny Bondy. Jako początkująca pisarka opowiadań sięgnęłam po książkę z ogromną chęcią i przeczytałam w zaledwie kilka dni. Niestety mam tendencję do porzucania opowiadania w połowie. Przez co na komputerze znajduje się wiele plików z rozpoczętymi, ale nie ukończonymi pracami. Po przeczytaniu mogę stwierdzić, iż książka może nie wnosi nic czego bym nie wiedziała, ale dobrze porządkuję wiedzę. Świetną pomocą są ćwiczenia zaproponowane przez autorkę, w tym te, które wyjaśniają, skąd czerpać inspiracje. Bo nie ma nic gorszego, jak brak pomysłu na dalszy ciąg wydarzeń. Maszynę do pisania. Kurs kreatywnego pisania oceniam na mocne 8/10.

3 komentarze:

  1. Muszę się za tą książką rozejrzeć! Piszę opowiadania i ksiązki do szuflady, więc może uda się podszkolić mój warsztat.
    Przewodnik Czytelniczy

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja nie znam jeszcze stylu autorki, ale mam wielką ochotę na którąś jej książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj z chęcią zasięgnę jej porad, gdyż mam ochotę zburzyć dotychczasowy nieład w moim życie i zacząć wreszcie umiejętnie pisać. Ciekawy wpis.

    OdpowiedzUsuń